Wiele marek próbuje budować i skalować swoje produkty lub usługi w krajobrazie biznesowym, ale bardzo niewiele z nich osiąga szczyt sukcesu. Z wystarczająco dużo szczęścia i ciężkiej pracy, niektóre startupy walczą przez bóle wzrostu i stają się nazwami domowymi.
Wszystkie pięć startupów, które umieściliśmy na tej liście, mają unikalną tożsamość marki i jeszcze większe ambicje, aby wywrzeć wpływ na skalę światową. Kiedy większość ludzi słyszy frazę "udane europejskie przedsiębiorstwa", myśli o wielkich nazwach, takich jak sprzedawca mebli Ikea. Jednak w tym artykule przygotowaliśmy listę mało znanych, "szybko rozwijających się" europejskich startupów i firm, które bez wątpienia powinny być na twoim radarze. A jeśli jeszcze nie są, bądź pewien, że wkrótce będą.
Co jest potrzebne, aby zbudować udany startup w 2021 roku? Niektórzy powiedzieliby, że potrzeba szczęścia, inni, że to czysta ciężka praca. Cóż, obie opinie byłyby poprawne. Nie ma jednego, uniwersalnego modelu tego, co jest potrzebne, aby skalować startup do siedmiocyfrowej kwoty i dalej. Mamy nadzieję, że ten artykuł da ci wgląd w to, co te pięć szybko rozwijających się europejskich startupów i scaleupów zrobiło w swoich niszach".
- Sztuka - Displate (Polska)
- Fintech - Revolut (Wielka Brytania)
- Zdrowie - Kry (Szwecja)
- Energia - Northvolt (Szwecja)
- Logistyka/dostawy - Glovo (Hiszpania)
5 najbardziej obiecujących europejskich Startupów i Scaleupów
Displate
Art
Kiedy większość ludzi słyszy słowo "startup", od razu myśli o technologii. Choć prawdą jest, że wszystkie wielkie startupy wykorzystują technologię, aby wpływać na świat. Pierwsza firma na tej liście połączyła zarówno technologię, jak i sztukę, aby stworzyć ekscytujący produkt.
Displate jest polskim startupem E-Commerce handlującym w niszy sztuki. Założony w 2013 roku, Displate skalował się do handlu międzynarodowego z prawie 400 pracownikami na całym świecie. Dzięki 200% wzrostowi rok do roku, Displate zapracował na pozycję wśród globalnie uznanych liderów rynku ze stumilionowym przychodem w 2020 roku. Według specjalisty ds. marki i komunikacji Bastek Klys, "Displate jest zarządzanym rynkiem specjalizującym się w tworzeniu jedynych w swoim rodzaju metalowych plakatów. Ze względu na swoją fizyczną i cyfrową naturę, jest to również bardzo złożony produkt, stojący przed różnymi wyzwaniami na drodze do stania się jednorożcem ($1BLN Valuation).
Liczby nie kłamią: 4,8 miliona Displates sprzedanych do tej pory dla 1,7 miliona klientów z ponad 55 krajów. Wszystko to osiągnięte we współpracy z silną społecznością 40.000 artystów i 50+ najbardziej znanych marek na świecie. Jedną z najbardziej znaczących licencjonowanych marek na stronie Displate jest sklep Star Wars. Inne marki we współpracy z Displate to Marvel, NASA, Manchester City, CD Projekt RED i wiele innych.
Oprócz sprzedaży swoich płyt metalowych, Displate zasadził 14,7 milionów drzew w ramach projektu Forest Gardens, który jest poświęcony sadzeniu drzewa za każdą sprzedaną płytę metalową. Ta inicjatywa zapewnia ludziom zrównoważone środki do uprawy żywności i podnoszenia dochodów, usuwa megatony gazów cieplarnianych z atmosfery i pomaga chronić gatunki zwierząt.
Jest to połączenie ich misji "sprzedawania ludziom ich pasji" i ich inicjatywy, aby uczynić świat lepszym miejscem poprzez sadzenie drzew, które napędzają rozwój Displate. Teraz Displate ma jasno określoną wizję dalszego wzrostu w kierunku statusu jednorożca ($1BLN wyceny).
Revolut
Fintech
W europejskim krajobrazie startupów fintech przez lata pojawiało się i znikało wielu graczy, niektórzy upadali, podczas gdy kilku silnych urosło do niewyobrażalnej skali w krótkim czasie. Jednym z szybko rozwijających się startupów fintech jest brytyjski mobilny system transferów pieniężnych Revolut.
Revolut pozwala swoim użytkownikom na wymianę, przechowywanie i transfer środków w 25 różnych walutach, bez opłat.
Założony w 2015 roku, Revolut zebrał obecnie ponad €800MLN post serii D rundy finansowania. W momencie swojego powstania Revolut zaczynał jako zwykła usługa wymiany walut w podróży. Sześć lat później firma rozszerzyła się na brokera giełdowego i giełdę kryptowalut. Pod kierownictwem Nikolaya Stronosky'ego, Revolut raportuje posiadanie 11 milionów klientów i ponad 8000 nowych rejestracji dziennie.
Podczas gdy Revolut wykazał szybki wzrost, jak wiele startupów w wysoce regulowanym sektorze finansowym, nie był obcy kontrowersjom i oskarżeniom. Wszystkie z nich zostały zdementowane. Następnym na liście ambicji jest uzyskanie przez Revolut licencji bankowej w Wielkiej Brytanii i ekspansja na rynki USA i Chin.
Kry
Zdrowie
Rynek cyfrowego zdrowia rośnie w szybkim tempie. Od pomocy psychologicznej online do konsultacji lekarskich online, Kry jest kluczowym graczem w obu tych dziedzinach.
Szwedzka platforma zdrowotna została uruchomiona w 2014 roku i pozyskała nieco ponad €500MLN w swojej serii C finansowania. Pandemia koronawirusów spowodowała jeszcze większy wzrost wykorzystania platformy startupów zdrowotnych.
Firma zakończyła już ponad 1,6 mln spotkań z pacjentami i nie wykazuje oznak spowolnienia w średnio- i długoterminowej przyszłości. Usługa jest wygodna dla większości użytkowników, ponieważ oszczędza czas. Pacjenci po prostu umieścić w swoich objawów i zaplanować połączenie ze specjalistą, zamiast wychodzić na wizytę u lekarza rodzinnego. Wśród wielu kapitału pozyskanego poprzez finansowanie, Kry jest obecnie wyceniana na €560-840MLN.
Na horyzoncie firmy jest szersza ekspansja europejska. Po zaledwie siedmiu latach od powstania, Kry działa już w Szwecji, Norwegii i Niemczech pod pseudonimem Kry oraz w Wielkiej Brytanii i Francji pod pseudonimem Livi.
Podczas gdy konkurencja w przestrzeni zdrowotnej jest wyzwaniem dla startupów, Kry pracuje nad przełamaniem silnie regulowanej branży. Konkurencja może sprawić, że Kry będzie miała trudności z osiągnięciem lepszych wyników i dalszym rozwojem w dziedzinie telezdrowia. Jednak Kry wydaje się być w stanie sprostać temu wyzwaniu i nie wykazuje oznak spowolnienia wzrostu.
Northvolt
Energia
Niesławny krajobraz biznesu energetycznego jest mocno dyskutowaną branżą w nowoczesnej erze, przesuwającą się w kierunku zielonych, odnawialnych i elektrycznych źródeł energii. Jest to kopalnia złota dla tych, którzy poświęcają czas na zbudowanie wystarczającej infrastruktury dla bezproblemowej produkcji i logistyki.
Nasza druga szwedzka funkcja na tej liście, Northvolt, weszła w przestrzeń energetyczną Greentech, aby specjalizować się w produkcji baterii litowo-jonowych.
Northvolt został założony w 2016 roku i w ciągu trzech krótkich lat zebrał niesamowite $ 1BLN w finansowaniu. Porozmawiajmy o szybkim wzroście. Ich model biznesowy polega na zaopatrywaniu rosnącej floty pojazdów elektrycznych w ogniwa baterii litowo-jonowych. To może szybko rozszerzyć się na inne usługi wymagające ich technologii. W 2020 roku Northvolt zwrócił na siebie uwagę opinii publicznej, gdy inwestorzy tacy jak Daniel Ek (założyciel Spotify) ogłosili swój udział w nowej rundzie finansowania startupu - angażując w firmę dodatkowe 500MLN dolarów.
Według CNBC, 9 czerwca 2021 roku, Northvolt jest obecnie wart ponad 11 miliardów dolarów i nie ma żadnych oznak spowolnienia w najbliższym czasie.
Glovo
Logistyka/Dostawy
Wreszcie, ale na pewno nie najmniej, nie możemy mówić o pączkującym europejskim krajobrazie startupów bez wspomnienia o gigantach usług gigantycznych. Przede wszystkim Glovo.
Glovo to hiszpański startup świadczący usługi logistyczne i dostawcze. Założona w 2015 roku, ich podstawową działalnością jest dostarczanie dowolnego produktu w obrębie miast o każdej porze dnia. Po sześciu latach na rynku, Glovo jest obecnie w ich serii E finansowania, podniósł nieco ponad € 900 MLN od ich poczęcia.
Glovo koncentruje się na wygodnym dostarczeniu dowolnego produktu na żądanie do drzwi swoich klientów w rekordowo krótkim czasie. Nic nie jest poza zasięgiem sieci partnerów Glovos, żywność, lekarstwa, rośliny czy prezenty. Wszystko to jest dostępne za pośrednictwem ich aplikacji mobilnej. Jak wszystkie inicjatywy wspierane przez inwestorów, Glovo stoi teraz przed zadaniem przełożenia tej nieskazitelnej usługi na zyski dla swoich sponsorów.
Rynek usług gigantycznych jest bardzo konkurencyjny. Jednak dzięki podejmowaniu strategicznych decyzji, Glovo zyskało miano silnego gracza. Glovo udowodniło również, że potrafi stawić czoła przeciwnościom losu - rząd hiszpański wymusił wprowadzenie obowiązkowych umów o pracę dla wszystkich freelancerów pracujących w sektorze gig economy. Choć orzeczenie to może mieć wiele wad dla Glovo, firma odważnie ogłosiła 12-miesięczny plan ekspansji w Afryce. Oprócz tego, Glovo ostatnio podwoiło swoją działalność w niszy dostaw artykułów spożywczych poprzez przejęcie dwóch startupów z siedzibą w Portugalii i Hiszpanii. Lola Market (Hiszpania) i Mercadão (Portugalia).
Glovo jest obecnie wyceniany na € 1BLN. Imponujący wynik dla stosunkowo młodej usługi koncertowej. Obecnie koncentrują się one na dalszym wciskaniu się w segment rynku dostaw artykułów spożywczych w celu zwiększenia marży zysku. Ponadto, Glovo zobowiązuje się do wycofania się z wszelkich niezrównoważonych sektorów rynku dostaw. W 2020 roku Glovo sprzedało swoją działalność w Ameryce Łacińskiej konkurentom, próbując w ten sposób pozbyć się zbędnego balastu.
Wnioski
Co jest potrzebne, aby firma przekroczyła przepaść z obsługi wczesnych użytkowników na rynek głównego nurtu? Z pewnością widzieliśmy, jak firmy z Doliny Krzemowej robiły to często, ale wydaje się, że jest nowa rasa startupów w Europie, która przyciąga sporo uwagi opinii publicznej.
Europejski krajobraz startupowy jest teraz bardziej ekscytujący niż kiedykolwiek wcześniej. Wybranie tylko pięciu startupów do zaprezentowania w tym artykule nie było łatwym zadaniem. Pięć startupów wymienionych powyżej rozwija się szybko, ma wysokie wyceny i będzie interesujące zobaczyć, co przyniesie przyszłość dla nich wszystkich. Dla tych pięciu startupów osiągnięcie tak kolosalnej wysokości w krótkim czasie jest świadectwem ich ciężkiej pracy, szczęścia i pomysłowości. Europa może nadal pozostawać w cieniu Doliny Krzemowej, jeśli chodzi o sławę. Jednak startupy rozwijające się w Europie świadczą o ekscytującej przyszłości, jaka czeka europejskich przedsiębiorców i innowatorów.