Rola mentora uczenia się w miejscu pracy

Mentor uczenia się w miejscu pracy jest kluczowym elementem w rozwoju akademickim i zawodowym młodzieży. Z tego powodu, uznając tę krytyczną rolę, wiele szkół i przedsiębiorstw uruchomiło programy mentorskie w zakresie uczenia się poprzez pracę. Programy te tworzą płynne przejście i pomost pomiędzy środowiskiem akademickim a prawdziwym środowiskiem pracy.

Te programy mentorskie działają z korzyścią zarówno dla studenta-pracownika, jak i dla firm. Wiele firm ma wspólny problem, jakim jest trudność w znalezieniu odpowiednich talentów do swoich potrzeb. Z tego powodu, mentor uczenia się w miejscu pracy czyni cuda, jeśli chodzi o wzbogacanie pracowników o praktyczną wiedzę poszukiwaną przez pracodawców.

Co decyduje o sukcesie pracownika?

Wiedza akademicka i teoretyczna to często za mało, aby odnieść sukces zawodowy. Bariery wejścia na rynek pracy są wysokie, szczególnie jeśli chodzi o wykwalifikowanych pracowników lub mniejszości. Jest to stosunkowo nowe zjawisko i wynika z różnych przyczyn.

W poprzednich dekadach ukończenie studiów wyższych było gwarancją udanej kariery. Obecnie, gdy liczba posiadaczy dyplomów uniwersyteckich drastycznie wzrosła, konkurencja stała się dość ostra. Absolwenci szkół wyższych nie konkurują już tylko na podstawie swoich kwalifikacji, ale na głębszym poziomie.

Z jednej strony są umiejętności twarde (dyplom uniwersytecki), ale z drugiej strony są też umiejętności miękkie. Umiejętności miękkie są związane z osobowością, postawami i inteligencją emocjonalną danej osoby. Zazwyczaj to właśnie one wyróżniają kandydata, ale na szczęście każdy może nad nimi pracować i je doskonalić. Z tego powodu, nowi lub potencjalni pracownicy muszą mieć mentora, który skutecznie ich poprowadzi.

Znaczenie mentora uczenia się w miejscu pracy

Work-based learning (WBL) pozwala młodym pracownikom rozwijać umiejętności miękkie, które pomogą im w karierze. Dzięki stażom i praktykom mogą oni pracować nad swoimi umiejętnościami komunikacyjnymi i budowaniem relacji z mentorem. Taka relacja pomoże im rozwinąć umiejętność aktywnego słuchania i zwracania uwagi na współpracowników, co będzie korzystne dla ich rozwoju osobistego i zawodowego.

Ponieważ jednak umiejętności miękkich nie da się określić ilościowo w ten sam sposób, co umiejętności twardych, konieczne jest posiadanie mentora uczącego się w miejscu pracy. Mentor ten może być w formie szkolnego nauczyciela lub kolegi z pracy. Mentor jest odpowiedzialny za zapewnienie jakości umiejętności miękkich oraz docenienie umiejętności i zdolności młodych profesjonalistów. Mentor może pokierować ich na konkretną ścieżkę zawodową odpowiednią dla ich osobowości lub umiejętności w oparciu o ich cechy. Co więcej, może on także zapewnić jakość procedur, dzięki którym młodzi profesjonaliści nauczą się umiejętności niezbędnych do ich rozwoju zawodowego.

Projekt WBL

Projekt WBL w ramach programu Erasmus+ ma na celu wprowadzenie reform do programów nauczania w szkołach UE, aby połączyć naukę ze światem pracy poprzez rozwijanie umiejętności zwiększania szans na zatrudnienie. Projekt zamierza połączyć podmioty zaangażowane w ten proces: uczniów, pracodawców i urzędników szkolnych. Idea jest taka, że dzięki lepszej komunikacji między nimi, szkoły mogą lepiej wyposażyć swoich uczniów w umiejętności niezbędne do udanej kariery zawodowej. Przedsiębiorstwa określą wymagane umiejętności, których potrzebują młodzi profesjonaliści, a szkoły muszą kształtować ich ścieżkę kariery i szkolenia WBL.

Partnerami WBL są: Associazione Nazionale Dirigenti e Alte Professionalita della Scuola (ANP) z Włoch, Institute of Entrepreneurship Development (iED) z Grecji, Cork Institute of Technology z Irlandii, Bulgarian Development Agency z Bułgarii, Associazione Euphoria z Włoch, POVPO - Provinciaal Onderwijs Vlaanderen Pedagogische Ondersteuning z Belgii oraz Fetico- Federacion de Trabajadores Indpendientes de Comercio z Hiszpanii.

Aby dowiedzieć się więcej o projekcie i jego celach, kliknij tutaj.

 

kontakt@naturalnieskuteczni.pl

Galeria