Podstawowe wskazówki dotyczące ochrony danych klientów podczas marketingu

Dane o klientach to najcenniejszy zasób marketera. Firmy mogą wiele powiedzieć o kliencie na podstawie jego danych, co pozwala na opracowanie bardziej efektywnych strategii marketingowych - ale to samo mogą zrobić cyberprzestępcy. Jeśli firmy nie będą chronić danych klientów, może to doprowadzić do masowych naruszeń prywatności.

Oprócz narażania prywatności konsumentów, naruszenia danych mogą kosztować firmy miliony w postaci odszkodowań prawnych, utraty biznesu i zakłóceń operacyjnych. W 2021 r. takie naruszenia kosztowały średnio 4,24 mln dolarów, a liczba ta wciąż rośnie. Oto pięć istotnych wskazówek, które pomogą firmom chronić dane klientów podczas marketingu.

1. Ogranicz do minimum gromadzenie danych

Najskuteczniejszym sposobem na złagodzenie ryzyka naruszenia danych jest gromadzenie mniejszej ilości danych. Jeśli firmy nie mają pod ręką tak wielu informacji, są mniej kuszącym celem dla cyberprzestępców. Jeśli dojdzie do naruszenia, nie stracą tak wiele, co zmniejszy koszty.

Marketerzy powinni zbierać tylko te informacje, które są im potrzebne. Proces ten rozpoczyna się od przeglądu praktyk analizy danych, aby sprawdzić, czy istnieją jakieś dane, których firmy nie używają lub które nie mają znaczącego wpływu. Nawet wtedy zespoły powinny przemyśleć, jakich informacji naprawdę potrzebują i czy nadal mogą skutecznie dostosowywać strategie marketingowe bez tak dużej ilości danych.

Ważne jest również poinformowanie klientów o tym, jakie dane zbierają firmy i umożliwienie im rezygnacji. W niektórych sytuacjach może to być kwestia prawna - niektórym firmom grozi ponad 50 milionów dolarów grzywny za niewystarczające praktyki wyrażania zgody.

2. Ograniczenie dostępu do danych

Po ograniczeniu poboru danych, firmy powinny ograniczyć dostęp do danych. Dotyczy to zarówno pracowników w firmie, jak i wszelkich partnerów zewnętrznych lub aplikacji, z których mogą korzystać zespoły marketingowe. Podobnie jak w przypadku zbierania danych, należy kierować się zasadą najmniejszych przywilejów. Każda aplikacja, użytkownik i urządzenie powinni mieć dostęp tylko do tego, co jest niezbędne do ich pracy.

Ograniczenie przywilejów dostępu zapobiega wewnętrznym naruszeniom, które są odpowiedzialne za wiele incydentów. Wystarczy jeden niezadowolony pracownik lub nawet uczciwy błąd zaufanej strony, aby ujawnić poufne informacje. Jeśli żadna strona nie ma dostępu do wszystkich danych, może wyrządzić tylko minimalne szkody.

Ta sama zasada łagodzi również zagrożenia z zewnątrz. Jeśli cyberprzestępcy nie mogą uzyskać dostępu do wielu danych z jednego naruszonego konta lub systemu, do wyrządzenia znacznych szkód potrzebny będzie znacznie większy atak.

3. Stosuj silne kontrole uwierzytelniania

Z naruszonych kont nadal mogą wyciekać cenne dane, nawet jeśli nie jest ich tak dużo, jak mogłoby być. W związku z tym zespoły marketingowe powinny również stosować silne kontrole uwierzytelniania, aby upewnić się, że każdy użytkownik i urządzenie jest tym, za kogo się podaje.

Wszyscy pracownicy mający dostęp do danych powinni praktykować silne zarządzanie hasłami przy użyciu złożonych, unikalnych haseł i regularnie je zmieniać. Zespoły mogą korzystać z narzędzi do zarządzania hasłami, aby ułatwić przestrzeganie tych zasad. Aplikacje te automatycznie generują silne hasła i zmieniają je zgodnie z harmonogramami ustalonymi przez użytkowników.

Wieloczynnikowe uwierzytelnianie (MFA) powinno być domyślnie włączone, aby zapewnić, że nawet skradzione hasło nie zapewni dostępu. Użytkownicy chmury korporacyjnej mają zaledwie 11% wskaźnik adopcji MFA, więc ten krok jest krytyczny.

4. Zastosuj techniczne środki obrony

Zmiany behawioralne i operacyjne, takie jak silniejsze środki uwierzytelniania i limity danych, to jedne z najważniejszych kroków. Jednak nie negują one potrzeby stosowania zabezpieczeń technicznych. Prawie połowa wszystkich małych firm nie posiada planu cyberbezpieczeństwa , a tylko 23% ma jakąkolwiek ochronę punktów końcowych.

Firmy muszą stosować na swoich stronach internetowych szyfrowanie Single Socket Layer (SSL), które mogą uzyskać od swoich usług hostingowych. SSL szyfruje dane podróżujące między odwiedzającym stronę a hostem, aby uczynić je nieczytelnymi dla każdego, kto je przechwyci. Ponieważ firmy często gromadzą dane o odwiedzających ich witryny w celach marketingowych, ten krok jest niezbędny.

Zespoły powinny również szyfrować swoje dane wszędzie tam, gdzie je przechowują i wykorzystują, stosując zarówno szyfrowanie w trakcie przesyłania, jak i w stanie spoczynku. Zautomatyzowane narzędzia do monitorowania sieci mogą również pomóc, wskazując potencjalne próby naruszenia. Oczywiście kluczowe znaczenie ma również aktualne oprogramowanie antywirusowe.

5. Regularny przegląd danych i zabezpieczeń

Niezależnie od innych zabezpieczeń, które wdrażają, marketerzy nigdy nie powinni popadać w samozadowolenie w kwestii bezpieczeństwa. Bezpieczeństwo danych jest stale rozwijającą się dziedziną, wymagającą ciągłych ulepszeń, aby pozostać bezpiecznym od najnowszych zagrożeń.

Firmy powinny rozpocząć regularne testy penetracyjne, podczas których ekspert ds. bezpieczeństwa próbuje włamać się do ich systemów, aby odkryć ich słabe punkty. Statystyki testów penetracyjnych pokazują, że 62% testowanych firm posiada co najmniej jedną lukę. Oznacza to, że firmy rzadko są w 100% bezpieczne, więc muszą regularnie przeglądać swoje standardy i praktyki.

Ten okresowy proces przeglądu powinien dotyczyć również samych danych. Jeśli są jakieś informacje, których marketerzy już nie używają, powinni je usunąć. Wszystkie dane zawierają pewną dozę ryzyka, więc nie ma potrzeby zatrzymywać tych, które nie przynoszą wartości.

Marketerzy mają obowiązek chronić dane klientów

Ogromna ilość dostępnych dziś danych otwiera przed marketerami świat możliwości. Jednakże, jeśli nie podejmą oni niezbędnych środków ostrożności, możliwości te mogą stać się ryzykiem. Duże naruszenie danych może łatwo spowodować wystarczająco dużo szkód, aby zniwelować wszelkie korzyści, jakie firmy czerpią z gromadzenia danych.

Stosując się do tych pięciu wskazówek, zespoły marketingowe mogą upewnić się, że zbierane przez nich dane nie są niepotrzebnie narażone na niebezpieczeństwo. Mogą wtedy w pełni wykorzystać dane klientów bez narażania ich na niebezpieczeństwo.

 

kontakt@naturalnieskuteczni.pl

Galeria