Planowanie biznesowe to proces tworzenia i dokumentowania strategii mającej na celu kultywowanie rozwoju firmy. Większość technik planowania biznesowego obraca się wokół trzech podstawowych celów: maksymalizacji zysku, łagodzenia ryzyka i przekazywania strategii w celu zabezpieczenia finansowania. Chociaż istnieją różne aspekty planowania biznesowego, w większości przypadków planowanie biznesowe koncentruje się na tworzeniu jednego konkretnego dokumentu: biznesplanu.
Niezależnie od tego, w jakiej branży działasz, jakie produkty lub usługi sprzedajesz, pomocny będzie biznesplan, który będzie dla Ciebie przewodnikiem. Niezależnie od tego, czy uruchamiasz internetową agencję marketingu cyfrowego, czy otwierasz lokalną kawiarnię, biznesplan jest podstawą Twoich wysiłków na rzecz rozwoju. Ostatecznie czas i wysiłek włożony w opracowanie biznesplanu może znacząco wpłynąć na sukces lub porażkę Twojego przedsięwzięcia.
Ale dlaczego biznesplan jest tak ważny? Czy nie można użyć kreatora stron internetowych, aby uruchomić stronę w ciągu kilku minut lub mieć minimalny produkt wykonalny w ciągu kilku dni? O ile rozpoczęcie czegoś jest proste, o tyle ugruntowanie tego nie jest.
Założyciele startupów nie zawsze dostrzegają wartość biznesplanu, zwłaszcza gdy nie planują od razu pozyskiwać pieniędzy i pracują nad pęknięciami i zagięciami swojego produktu. Niezależnie jednak od tego, pomyśl o biznesplanie jako o fundamencie swojej firmy.
Ten szczegółowy dokument jest czymś więcej niż tylko opisem tego, czym zajmuje się firma i jak to robi. Może być wykorzystany do zabezpieczenia kredytów i innych form finansowania, ugruntowania kamieni milowych, pomaga lepiej zrozumieć rynek i konkurencję, a także nakreśla potrzeby finansowe i wykonalność. Krótko mówiąc, może to zapobiec chodzeniu w ślepy zaułek.
Narzędzia do planowania biznesu
Istnieje niezliczona ilość narzędzi i usług, które mogą pomóc przedsiębiorcom w opracowaniu ich własnych biznesplanów. Wiele firm oferuje własną wersję szablonu małego planu biznesowego, aby przeprowadzić właścicieli firm przez ten proces. Jednak liczne usługi są przeznaczone do pomocy właścicielom firm w tworzeniu pewnych części ich biznesplanów. Na przykład, właściciele firm mogą zlecić badania mikro- i makroekonomiczne, planowanie i prognozowanie finansowe oraz agencje marketingowe. Dodatkowo, mogą oni współpracować z autorami biznesplanów, którzy pomogą im stworzyć dokument, który najprawdopodobniej spodoba się inwestorom i kredytodawcom.
Spis treści biznesplanu
Zrozumienie korzyści płynących z biznesplanu to jedno, ale napisanie go to zupełnie inna sprawa. Zacznij od sprawdzenia różnych branżowych szablonów w poszukiwaniu inspiracji. Stamtąd, postępuj zgodnie z wypróbowanym i prawdziwym formatem, korzystając z tego spisu treści.
Każda sekcja zapewnia cenny wgląd w to, jak planujesz zbudować swój biznes, zarówno z wysokiego poziomu, jak i z perspektywy szczegółowej. Ważne jest, aby pamiętać, że biznesplany nie są przeznaczone wyłącznie dla kredytodawców i inwestorów - są one również dla Ciebie. Wielu właścicieli firm przekonało się, że ich biznesplany pomagają w zwiększaniu odpowiedzialności i udzielaniu wskazówek. Mając to na uwadze, oto co należy zawrzeć w zwycięskim biznesplanie:
1. Streszczenie
2. Dane o firmie
3. Analiza rynku
4. Analiza klienta
5. Analiza konkurentów
6. Plan marketingowy
7. Plan operacyjny i logistyczny
8. Zespół zarządzający
9. Plan finansowy
10. Załącznik
Streszczenie
Streszczenie jest przeglądem Twojego startupu. Ta część dostarcza czytelnikowi szybkiego streszczenia całego biznesplanu. Streszczenie powinno być napisane jako ostatnie, aby właściwie przekazać i podsumować treści zawarte w pozostałej części dokumentu.
Na przykład, po napisaniu dokładnej analizy rynku docelowego, lepiej będzie, jeśli zamieścisz jej krótkie streszczenie w podsumowaniu. Ta część podkreśla kluczowe punkty, które poruszysz w swoim biznesplanie, definiując swoją misję i strategię.
Twoje streszczenie powinno:
- Zawierać porywające wprowadzenie do Twojego biznesu
- Opisać problem, który firma stara się rozwiązać
- Wyjaśnić, w jaki sposób Twoja firma oferuje rozwiązanie problemu
- Opisać oferowane produkty i usługi
- Odnieść się do tego, jak planujesz dotrzeć do swoich klientów za pomocą działań marketingowych
- Uwzględnij przewidywane przychody
- Przedstaw zespół
Opis firmy
Sekcja Opis firmy w biznesplanie obejmuje trzy kluczowe elementy: kim jesteś, co robisz i dlaczego to robisz. Zacznij od stworzenia krótkiej prezentacji, a następnie rozwiń ją.
Na przykład, powiedzmy, że staramy się zebrać pieniądze na nasz startup ParcelPass, zajmujący się dostarczaniem paczek. Twój elevator pitch może być: "Pomyśl o ParcelPass jako Uber dla dostaw pakietów. Kiedy potrzebujesz coś dostarczyć lokalnie, poproś o pojazd z obsługą GPS przez aplikację. ParcelPass przyjeżdża, odbiera paczkę i ręcznie dostarcza ją do odbiorcy".
Pamiętaj, że opis firmy ma za zadanie sprzedawać. Nie tylko pomoże czytelnikom zrozumieć Twoją misję i unikalną propozycję wartości, ale także pomoże Ci przećwiczyć prezentowanie swojej firmy innym, zarówno w mowie, jak i w piśmie.
Opis firmy powinien:
- Przedstawić historię powstania firmy
- Przedstawić podstawową historię firmy, taką jak lokalizacja i data rozpoczęcia działalności
- Wyjaśnić, jak powstała koncepcja firmy
- Zawierać istotne informacje branżowe
- Szczegółowo opisać swój zespół (w tym kwalifikacje i doświadczenie)
- Zamieść deklarację misji i wizji firmy.
Oto przykład wprowadzenia "Przegląd firmy" z Cady's Cookies, fikcyjnej firmy produkującej ciasteczka, opracowanej przez Planbuildr:
Analiza rynku
Analiza rynku jest jedną z (jeśli nie najważniejszą) z najważniejszych części biznesplanu, ponieważ mówi czytelnikowi, że mamy sprawdzalny rynek. To, jak Twoja firma radzi sobie w branży, zależy od rynku, a dla Ciebie kluczowe jest przedstawienie dowodu na to, że obecny (i przewidywalny) rynek przechyla się na Twoją korzyść.
Analiza rynku/branży pokazuje, jak radzą sobie porównywalne firmy w Twojej branży i podkreśla popyt na rynku. Możesz znaleźć wiele darmowych źródeł badań rynku, które oferują odpowiednie dane rynkowe, lub możesz zatrudnić firmę zajmującą się badaniami rynku, aby poprowadziła tę sekcję dla Ciebie. W skrócie, Twoja analiza rynku zapewni ilościowe i jakościowe oceny dla Twojej branży.
Twoja analiza rynku powinna:
- Opisać segmenty klientów na Twoim rynku
- Podkreślić korzystne wzorce zakupowe
- Wyjaśnić, w jaki sposób zamierzasz budować lojalność wobec marki i pozyskiwać stałych klientów
- Przedstawić analizę konkurencji
- Zidentyfikować historyczne trendy, które ukształtowały Twoją branżę
- Uwzględnij istotne statystyki, w tym wielkość rynku, wzrost rynku i szacunki dotyczące przyszłego wzrostu.
Analiza klienta
Kim są Twoi klienci? Jest to pytanie, na które ma odpowiedzieć część biznes planu poświęcona analizie klientów. W tej sekcji zagłębiamy się w rynek docelowy i omawiamy, jak zamierzamy rozwiązać ich problemy.
Te "punkty bólu" mogą być wszechstronne i wieloaspektowe. Na przykład, jeśli jesteś właścicielem długodystansowej firmy przeprowadzkowej, potencjalny punkt bólu klienta może być znalezienie firmy, która wie, jak obsługiwać delikatne lub drogie nieruchomości. Innym punktem bólu może być znalezienie sprawdzonych kierowców z wybitnymi rekordami jazdy długodystansowej.
Podczas pisania analizy klienta, rozważ buyer personas lub idealnych klientów. Użyj tej persony jako modelu dla swojego pisemnego opisu. Opisz ich dane demograficzne, cechy osobowości, wzorce zakupowe, poziom dochodów i wykształcenia oraz zainteresowania.
Twoja analiza klienta powinna:
- Oferować holistyczny przegląd Twojego idealnego klienta
- Opisać bolączki Twoich klientów
- Wyjaśnić, jak możesz rozwiązać problemy swoich klientów
- Ocenić wzorce zakupowe klientów
- Potwierdzić bliskość klientów i sposób, w jaki planujesz do nich dotrzeć.
Analiza konkurencji
Twoja analiza konkurencji powinna odpowiedzieć na pytanie: "Dlaczego moja firma jest lepsza od innych firm oferujących podobne usługi i produkty?". W tym miejscu przedstawisz, w jaki sposób planujesz przewyższyć swoją konkurencję.
Badanie konkurencji jest bardzo ważne, ponieważ wyjaśnia, co nas wyróżnia, pomaga zrozumieć, dlaczego konkurencja odniosła sukces i identyfikuje luki, które można wykorzystać do zbudowania lepszego biznesu.
Analiza konkurencji powinna:
- Wyjaśnić, w jaki sposób Twoja firma odróżnia się od konkurencji
- opisać mocne strony firmy, których nie ma konkurencja
- Podkreślić kluczowe zalety w zarządzaniu lub operacjach
- Zilustrować problemy, z którymi borykają się obecni konkurenci i wyjaśnić, w jaki sposób planujemy się do nich odnieść.
Plan marketingowy
Plan marketingowy powinien wyjaśniać, w jaki sposób zamierzamy dotrzeć do rynku docelowego. Powinien on być określony przez specyficzne potrzeby rynku docelowego, jak opisano w analizie klientów. Ogólnie rzecz biorąc, plan marketingowy ujawnia, w jaki sposób zamierzasz dotrzeć do potencjalnych klientów, budować świadomość marki i edukować swój rynek.
Twój plan marketingowy powinien zawierać cztery kluczowe sekcje:
1. Produkty. Jakie produkty lub usługi oferujecie i co sprawia, że są one lepsze od podobnych ofert? Czy są jakieś szczególne cechy lub korzyści?
2. Promocja. W jaki sposób zamierzacie promować swoją organizację? W jaki sposób będziecie rozpowszechniać informacje i przyciągać klientów? Twój plan promocji powinien zawierać szczegółowy opis tego, jak zamierzasz pozycjonować się przed nabywcami. To może składać się z reklamy, giveaways produktu, influencer marketingu, treści, lub content marketingu.
3. Cena. Jaki jest koszt Twoich produktów? Uzasadnij wyższe ceny, gdy jest to konieczne i wykorzystać niższe ceny, jeśli to możliwe.
4. Miejsce/Dystrybucja. Ta sekcja opisuje, gdzie sprzedajesz swoje produkty i jak je sprzedajesz. Czy sprzedajesz swoje produkty online, w sklepie detalicznym, czy w obu tych miejscach? Jakie są korzyści z tego tytułu? Jeśli planujesz sprzedaż hurtową i bezpośrednią, opisz również te kanały.
Plan operacyjny i logistyczny
Sekcja Operacje i logistyka opisuje przepływy pracy i procesy, które będziesz wdrażać, aby zrealizować swój biznesplan. Twój cel operacyjny obejmuje kilka czynników, w tym sposób, w jaki każdy z działów wspiera różne cele operacyjne. W tej części należy również nakreślić mocne plany awaryjne na wypadek nieprzewidzianych okoliczności. W tym obszarze należy jasno pokazać czytelnikowi, że dobrze rozumiemy swój łańcuch dostaw.
Twoja analiza operacyjna i logistyczna powinna:
- Opisać, kim są Twoi dostawcy.
- Jak będzie wyglądał proces produkcyjny
- Zdefiniować kluczowe metryki i kamienie milowe
- Wymienić niezbędny sprzęt i technologię, aby utrzymać działalność firmy
- Opisać potrzeby związane z wysyłką i realizacją zamówień
- Wyjaśnić środki kontroli jakości.
Zespół zarządzający
Ludzie stojący za Twoją firmą mogą zadecydować o jej sukcesie. W tej części biznesplanu należy szczegółowo opisać zespół i wyjaśnić, dlaczego ich kwalifikacje i doświadczenie sprawiają, że są oni dobrze przygotowani do osiągnięcia sukcesu.
Inwestorzy nie lokują swoich dolarów w produkty i usługi, ale w ludzi budujących markę. Kwalifikacje zespołu odgrywają istotną rolę, pomagając czytelnikom zrozumieć gotowość i poziom gotowości firmy. Wreszcie, w tym miejscu należy wyjaśnić, w jaki sposób umiejętności każdego z członków zespołu przyczyniają się do wyników finansowych firmy.
Sekcja dotycząca zespołu zarządzającego powinna:
- Przedstawić biografie kluczowych członków zespołu
- Podkreślić osiągnięcia edukacyjne, doświadczenie i osiągnięcia
- Opisać strukturę własności firmy
- Wymienić wszelkie zewnętrzne zasoby zarządcze, takie jak rada doradcza.
Plan finansowy
Bez względu na to, jak wiele ciężkiej pracy włożyłeś w przekształcenie pomysłu w biznes, ostatecznym wyznacznikiem sukcesu będzie jego dobrobyt finansowy. Twój plan finansowy ma za zadanie pomóc inwestorom finansowym zrozumieć, czego mogą się spodziewać teraz i w przewidywalnej przyszłości. Krótko mówiąc, wyjaśnia on, w jaki sposób będziesz generować dochód. Najlepiej byłoby współpracować z księgowym, księgową lub zewnętrznym planistą finansowym, aby ukształtować tę część biznesplanu.
Plan finansowy jest zazwyczaj podzielony na trzy części:
1. Rachunek zysków i strat. Rachunek zysków i strat pokazuje źródła przychodów i wydatków w danym okresie.
2. Bilans. Bilans ujawnia kapitał własny, jaki posiadasz w swojej firmie, biorąc pod uwagę aktywa, które posiadasz i zobowiązania, które posiadasz.
3. Rachunek przepływów pieniężnych. Rachunek przepływów pieniężnych to to, co zostaje po opłaceniu wydatków i uzyskaniu przychodów.
Załącznik
Załącznik zamyka biznesplan i zawiera materiały uzupełniające lub dokumentację do poprzednich części, takie jak bilans i rachunek zysków i strat. Zasadniczo jest to miejsce, w którym umieszczamy wszystkie istotne szczegóły, których nie uwzględniliśmy w poprzednich częściach. Załącznik ma za zadanie utrzymać zwięzłość biznesplanu na wczesnym etapie, tak aby nie zagęszczać tych części biznesplanu, w których treść ma największe znaczenie.
Załącznik powinien zawierać:
- Szczegółowe prognozy finansowe
- Historię kredytową firmy, jeśli jest dostępna
- Stosowne patenty lub znaki towarowe
- Życiorysy kadry zarządzającej
- Badania rynkowe
Wnioski
Napisanie zwycięskiego biznesplanu nie jest spacerkiem po parku, ale ważne jest, aby poświęcić odpowiedni czas i wysiłek na jego opracowanie. Wielu wspaniałym firmom nie udaje się uzyskać finansowania, ponieważ nie trafiają w sedno swojego biznesplanu i nie potrafią przekazać informacji o rentowności swojej firmy.
Tworząc swój biznesplan, odwołaj się do szablonów i aktualnych, archiwalnych biznesplanów. Użyj ich jako inspiracji i wskazówek, ale nie zapomnij dostosować swojego planu tak bardzo, jak to tylko możliwe. Nie chcesz, aby Twój biznesplan był kopią szablonu wszystkich innych. Bądź oryginalny i dokładny, a twój plan będzie mówił sam za siebie.